lördag 4 februari 2012

Gamla saker...

Jag är så otroligt fascinerad av gamla saker och deras historia. Visst vore det väl underbart om de gamla sakerna kunde berätta vad de har varit med om... Alltid när jag tar i någonting gammalt undrar jag vem som ägde den saken för hundra år sedan. Tyvärr kan man ju oftast inte få reda på det utan man kan bara försöka föreställa sig. Här är några av mina gamla saker som jag köpt på loppis.

 Undrar vem som burit den här söta lilla klänningen...
Någon liten flicka för länge sedan förmodligen...

Någon har stått och strukit med detta gamla strykjärn en gång i tiden...
Tänk om den personen sett de strykjärn vi har idag. Bara att stoppa in en sladd i väggen och vips så är det varmt. 

 Vem har stått och rakat sig framför denna rakspegel, tro...
Jag ser framför mig en karl som ska göra sig fin till lördagsdansen kanske...

 Och vem har stått och slitit och tvättat kläder på denna tvättbräda??
Kanske stod hon ute mitt i vintern och frös om sina händer...  Tänk om hon sett dagens tvättmaskiner...

 Och så har vi den här lilla medicinflaskan. Där kan man läsa att Axel Hallberg i Tierp har fått ögondroppar utskrivna av doktor Palmqvist den 11 september 1918.
Så där får man ju veta lite i alla fall...

Någon eller några har packat sina kläder i denna resväska och rest ut i världen...
 Undrar vilka platser den här gamla väskan har sett...

 De äldsta saker jag har är två gamla biblar. 

En från 1800.
 

Och en från 1723.

Tänk att någon hållit i denna bibel på 1700-talet. Och nu har jag den. Jag kan inte riktigt greppa den tanken. Ja, jag älskar verkligen saker med historia. Den känsla och den charm som finns i gamla saker är helt underbar tycker jag. Det är väl därför jag bor i ett hus som mer eller mindre kan klassas som ett museum =). 


Med detta önskar jag er alla...

 ... en underbar lördag kväll.

Och glöm inte bort att det är Melodifestival...

Kram Sonja.

6 kommentarer:

  1. Hej Sonja!
    Jag håller med dej, gamla saker har en historia att berätta, och man kan fantisera om hur det var en gång i tiden!
    Hoppas du får en fin KVäll
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  2. Jag älskar gamla saker. Gör precis som du- funderar mkt på vem som haft sakerna osv... Min pappa hade med sig ett par gamla familjebiblar sist han och mamma var nere. I en av de stod nedskrivet min pappas gammelmormors namn och födelsedata, hennes mans namn och data samt alla deras 10 barns namn och födelsedata. Några hade även datum för deras död inskrivet. Min farmors mamma var ett av de barn som fick leva och som vid vuxen ålder emigrerade till USA med man och barn..

    Ha en trevlig kväll! Här blir det mello....
    kram!

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det spännande med gamla saker, å tänka på vem som använt dem förr i tiden. Det är så väldigt faschinerande :-)

    SvaraRadera
  4. Så här kan jag också tänka, annars får man använda fantasin om man inget vet!
    En gång hade jag parfymdoft i en byrå men det gillade jag inte..
    Kändes lite för personligt!

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Hej Sonja!

    Visst är det helt underbart med gamla saker som har en historia att berätta. Jag blir alldeles knäsvag när jag kommer över ngt gammalt och slitet...

    Kramen Jenny

    SvaraRadera
  6. Nu kom jag att tänka på den där boken jag hade när jag var liten. Vad hette den? "En låda berättar", eller nått? Den som berättade sin historia om hur den rest runt i världen och fraktat allt från vindruvor till småspik. Det är ju typ samma :)

    SvaraRadera